Så du også Oscar-showet i nat? Selvom mange valgte at tælle får, var vi få, der blev oppe i nat for at se hvilke film, der ville få en Oscar.

Showet skulle gennemføres uden vært, der har været snak om flere priser skulle uddeles i reklamepauser, og debatten om lige repræsentation af køn og hudfarve i film har været et stort tema, siden de nominerede blev offentliggjort. Det ville derfor være oplagt at fortælle, hvordan komikerne Amy Poehler, Tina Fey og Maya Rudolph afvæbnede situationen gennem humor og ved at italesætte elefanten i rummet fra begyndelsen af showet, da de skulle overrække den første pris.

 

Et særligt stilistisk træk

I stedet synes vi, det er interessant at gribe fat i et særlig stilistisk træk, vi lagde mærke til blev brugt i nat. Denne sproglige finurlighed er ikke blot omdrejningspunkt i en af vinderfilmenes filmtitel men også både i takketalens og filmens budskab.

Vi snakker om tropen: Homonymet.

Homonymer er kort fortalt ord med dobbeltbetydning. Det kan være den gamle remse ”Far, får får får? Nej, får får ikke får, for får får lam”, hvor får får flere betydninger, eller ”fatter fatter øksen” når det er slagtetid.

 

Period. End of Sentence

Samme stilistiske greb er omdrejningspunkt i Oscar-vinderen ”Period. End of Sentence”, der vandt prisen som årets bedste korte dokumentarfilm. Filmen handler om tabuet ved skolepigers menstruation i Indien, der i værste fald sætter en stopper for deres skolegang.

Fordi ”period” på engelsk både betyder menstruation og punktum, bliver filmes budskab fortalt gennem en retorisk trope, der i ordet ”period”’s dobbelte betydning fortæller, hvordan menstruation bliver punktummet for pigernes fremtid.

Ved at bruge et velvalgt homonym, kan filmens instruktører fortælle flere budskaber i en sætning. Ja, faktisk kun et enkelt ord.

Da instruktørerne Rayka Zehtabchi og Melissa Berton i nat skulle takke for deres Oscar, benyttede de sig igen af filmtitlens sproglige dobbelthed, da de sagde: ”A period should end a sentence, not a girl’s education”. Ved at bruge et homonym bliver det lettere for os tilskuere at huske budskabet. Gennem homonymet formår de at fortælle en hel historie.

Hvis du gerne vil se takketalen, kan du se den her:

Homonymer skaber overraskelse, forundring eller som her understregning af et budskab. Homonymer spiller på publikums forudopfattelse af et begreb, vi troede, vi kendte betydningen af – Men man skal vælge dem med omhu, hvis de skal understrege budskabet tydeligt.

Vi spurgte i overskriften, om troper vinder Oscars, og lad os bare være ærlige. Det er ikke tropen, der er årsagen til, filmen nu har vundet en Oscar, men ”Period. End of Sentence” og takketalen er et eksempel på, hvordan en velvalgt retorisk trope, kan fortælle og understøtte et budskab i en film, der kan vinde en Oscar.

Har du i øvrigt tænkt over, Oscar også er et homonym? Foruden at være en pris er det jo også et navn! Pris er i øvrigt også et homonym. Homonymer er allestedsnærværende, og formår du at bruge dem i din tekst eller tale, kan du på en nem måde understøtte dit budskab og skabe den opmærksomhed, din tale fortjener

Mere retorik

Find retorikkurser og gratis retoriske opkvikkere under arrangementer – vi ses på Frederiksberg!