Retorik for ledere: License to Lead

Udpeg retningen og gå foran

Spørgsmålet er ikke, om du går foran. Spørgsmålet er: Er der nogen, der følger dig? Dette kursus fokuserer ikke på ledertitlen, men på at træde i karakter og opnå mandatet til at lede. Også når budskabet er svært.

Nogle ledere oplever modstand eller apati hos medarbejderne. “Lønmodtagermentalitet” kalder de det – folk, som kun gør en indsats, hvis de bliver pisket til det. Lederen har et dagligt hyr med de modstræbende medarbejdere og må bruge sin tid på at instruere og kontrollere ned i detaljen. Ofte må lederen tage 1:1-samtaler, fordi folk løber med rygter, er stressede, er for lang tid om deres opgaver.

Andre ledere oplever, at medarbejderne er klogere end lederen selv; det er i høj grad medarbejderne, som definerer, planlægger opgaverne og sætter dagsordnen. Lederen bruger mere tid på dreje rundt om sig selv og smide benene op på skrivebordet end på at instruere og kontrollere.

Hvilken af de to ledere er den ægte leder? Svaret er: Ingen af dem. Den ægte leder er den leder, som har license to lead: en ret til at udpege retningen og gå foran. Det er ikke noget, der følger automatisk med ledertitlen, men noget du skal gøre dig fortjent til.

Det praktiske

Hvis ikke du tager kurset som en del af overbygningsuddannelsen, skal du på det åbne kursus. Det åbne kursus varer 2 dage, og det er med fuld forplejning begge dage. For at tilmelde dig skal du finde en dato, der passer dig i vores kalender og tilmelde dig.

Kurset ‘License to lead’ foregåri Rhetors lokaler på Carit Etlars vej 3, 1814 Frederiksberg C.

I et tilpasset kursus kan vi gå dybere og sammensætte kurset ud fra dine specifikke behov, når det kommer til indhold og tid. Ring eller skriv til os for en uforpligtende drøftelse.

Hvad arbejder vi med?

Ledelseskraft

Hvordan profilerer du dine ledelsesbudskaber, så de bliver hørt, husket og fortalt videre? Hvordan opbygger du din troværdighed og skaber tillid, så du får ‘license to lead’? Vi arbejder med din personlige troværdighedskonto og giver dig en metode, der gør det muligt at forberede dine taler på den tid, det tager at køre fra ét møde til et andet.

Forandringsretorik

Når ledelsen vil forandre, vælger mange ‘nødvendighed’ og ‘den brændende platform’ som begrundelse. Det kan være effektivt, men negativ motivation holder ikke i længden. Her arbejder vi med forandringsretorik, som skaber motivation gennem positiv appel til fx stolthed, identitet eller en højere mening. Med et redskab som strategisk storytelling bliver forandring lettere at håndtere for både dig og dine medarbejdere.

De svære budskaber

Framing bruges ikke kun i politik og er ikke kun et værktøj til vildledning. Det kan hjælpe dig til at afgøre, hvilken vinkel der er mest hensigtsmæssig, når du skal forklare og måske forsvare en bestemt beslutning over for dine medarbejdere. Det hjælper dig nemlig til at tænke alle vinklerne på din ledelsesretorik igennem, før du vælger den, der passer allerbedst i den konkrete situation.

Kontakt os og hør mere
Se kalender og tilmeld dig