Den lede krise: 3 råd til, hvordan du kommunikerer de svære ting til dine medarbejdere
Da Nelson Mandela sagde “It is better to lead from behind and put others in front, especially when you celebrate victory when nice things occur. You take the front line when there is danger. Then people will appreciate the leadership”, ramte han hovedet på sømmet: Når en virksomhed møder fare, må lederen for alvor træde i karakter. “Men er det ikke svært?” tænker du måske. “Jo” er det korte svar. Men vi hjælper dig. Her er Rhetors tre vigtigste råd til en leder, der ikke har Blue Ocean-udsigt.
1. Helt ærligt…
Kun hos pølsemanden er dine medarbejdere tjent med omsvøb. Hav det i baghovedet, når du skal overbringe dem en dårlig nyhed. Selvom det ikke er rare oplysninger, du kommer med, vil dine ansatte langt bedre kunne forholde sig til situationen, hvis du ikke forskåner dem. På den måde vil de nemlig føle sig oplyste og respekterede. Det er en god platform, når I går en krise i møde. Men husk: En god leder formår at dosere de ubehagelige informationer, så medarbejderne ikke føler sig overvældede af alle de brændende lokummer på én gang. Husk derfor at prioritere ét budskab ad gangen – og vær så konkret som muligt.
2. We’re all in this together!
I svære tider kan kløften mellem ledelsen og de ansatte blive større, fordi ledelsen må træffe ubehagelige beslutninger, der vil gå ud over de ansatte – ofte uden de har nogen reel indflydelse. Det er derfor vigtigt, at lederen kommunikerer til medarbejderne, at alle er medtænkt i processen, og at alle har en rolle i kampen for at komme ovenpå. På den måde bliver medarbejderne vist tillid, og det motiverer dem til at stå en svær periode for virksomheden igennem uden at miste gejsten. Udfordringerne skal gøres fælles, og lederen skal kommunikere ”Vi står i lort til halsen – men sammen”.
3. “A leader is one who knows the way, goes the way, and shows the way” – John Maxwell
Hvis lederen ikke tror på projektet, er der med stor sandsynlighed heller ikke andre, der gør. Lederen skal vise os vejen mod det forjættede land; overbevise os om, at der er håb for fremtiden. Derfor formår en god leder at gøre visionen og målet efter krisen klart for sine medarbejdere. På den måde ved de, hvad de arbejder mod, og være motiverede for at overkomme krisen på grund af belønningen for virksomheden ude i fremtiden.
Men det står og falder med lederens gejst. Går lederen frem med entusiasme og kampvilje, vil det være lettere for medarbejderne at følge trop og tro på projektet og vejen ud af en krise for virksomheden. Kort sagt: Tag styring. Vis vej. Led.
Er du interesseret i retorik og ledelse? Så tag et kig på vores konference om ledelsesretorik d. 10 november 2015. Konferencen henvender sig til ledere, kommunikationsmedarbejdere og taleskrivere. Læs mere og tilmeld dig her eller se programmet som pdf her