Storytelling slid-in mini

E-bog: 7 storytelling-modeller. Klik her.

E-bog om storytelling

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev og få e-bogen ‘7 storytelling-modeller, der overbeviser dit publikum!’

 

Gør dit næste oplæg lige så spændende som en Hollywood-film!

Slide-in Storytelling
26. januar 2022

Skab handling med en brændende platform

En brændende platform

En brændende platform. Du skal ikke læse særlig meget om forandringsledelse og forandringskommunikation, før du støder på begrebet. En brændende platform er blevet ligeså uundgåelig i forandringsledelse, som Whams Last Christmas er i december. 

Metoden var en overgang så populær, at en forandringskonsulent ikke kunne gå ind ad en dør, uden at der gik ild i gulvtæppet. Men selvom metoden er effektiv, bør du bruge den med omtanke. Bruger du en brændende platform forkert, mister den sin effekt – og i enkelte tilfælde kan den virke direkte ødelæggende på forandringsprocesser.

Så hvad bør du være opmærksom på, inden du stryger tændstikken? Vi guider dig igennem metodens fordele og ulemper, og fortæller dig, hvordan du tænder en indre ild i dit publikum – uden at brænde huset ned i processen!

Hvad er en brændende platform?

En brændende platform er en metafor, der bruges til at forklare nødvendigheden af en forandring på trods af frygt for ukendte konsekvenser. En brændende platform bruges til at motivere og mobilisere medarbejderne i en organisation.

Den virkelige historie bag den brændende platform

Metaforen en brændende platform er inspireret af en virkelig begivenhed. En eksplosiv brand bryder ud på en olieplatform i Nordsøen i 1988. Flammerne spreder sig hurtigt, og medarbejderne står nu over for to muligheder: at blive på platformen og håbe på, at branden vil aftage, indtil redningshelikopteren ankommer, eller at springe ned i det iskolde hav og risikere druknedøden. 

En del af mændene beslutter sig for at tage chancen og hopper i havet. Resten søger tilflugt i et rum på platformen. Da redningshelikopteren senere ankommer, er mændene i vandet stadig i live, mens mændene på platformen er omkommet i flammerne.

Det er en tragisk historie, men den rummer en vigtig retorisk indsigt. Historien viser tydeligt nødvendigheden af at handle proaktivt i livstruende situationer. I din virkelighed skal en brændende platform altså forstås som en specifik og meget alvorlig trussel, der skal findes en løsning på – hurtigt. Når du bruger en brændende platform, sætter du jeres situation på spidsen og motiverer dit publikum til at handle.

Mangler du inspiration til dit oplæg? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få e-bogen: 7 storytelling-modeller, der overbeviser dit publikum

Sådan bygger du en brændende platform

Du etablerer en brændende platform ved at gøre det tydeligt for dit publikum, at den nuværende situation ikke er holdbar, og forandring derfor er nødvendig. Det kræver ofte, at du er modig nok til at pege på en ukomfortabel sandhed, som organisationen måske ikke er villig til at erkende.

Din brændende platform skal anvise to handlingsmuligheder:

  • Den første er den uholdbare mulighed: ikke at handle på problemet. Mændene, der blev tilbage på platformen, omkom, før redningshelikopteren nåede frem. At ville bevare status quo og håbe på, at problemet løser sig af sig selv, er derfor ikke en mulig løsning. 
  • Den anden mulighed er en dristig handling, der er risikabel, men nødvendig. Mændene på platformen tog en risiko ved at springe i havet, men det var en beslutning, der endte med at redde deres liv.

Fire spørgsmål, der hjælper dig i gang

Synes du, det er vanskeligt at udvikle en brændende platform? Brug disse fire spørgsmål til at komme i gang.

  1. Hvad er jeres nuværende problem?
    Hvilken problemstilling i din organisation kræver resolut og hurtig handling? Problemet skal være “livstruende” for dit publikum.
  2. Hvad er konsekvensen af ikke at gøre noget?
    Det kræver mod at prøve noget nyt. Gør det helt tydeligt for dit publikum, hvorfor I ikke længere kan fortsætte, som I plejer.
  3. Hvilken alternativ mulighed foreslår du? 
    Beslut dig for, hvilken løsning du foreslår på problemet. Anerkend de udfordringer og risici der er ved din idé, men gør det også tydeligt, hvilke gevinster der er ved idéen. 
  4. Hvordan ser jeres fremtid ud efter din idé?
    Her præsenterer du din vision for fremtiden. Beskriv, hvilke positive forandringer din idé vil medføre for organisationen. Husk at tænke på, hvem du taler til: Hvilken fremtid drømmer dit publikum om?

Nu er du klar til at præsentere dit publikum for din brændende platform, MEN …

Inden du stryger tændstikken!

Inden du bruger en brændende platform, er der nogle kritiske punkter, som du bør forholde dig til. Det er nemlig ikke sikkert, at en brændende platform er den bedste løsning i din situation. Her er de vigtigste men’er, som vi mener, du bør tage stilling til, inden du bruger en brændende platform:

  • Selvopfundne katastrofer: Den brændende platform bygger på en do or die-logik. Vi ved ikke, om du nogensinde har befundet dig på en brændende olieplatform. Men du kan ligesom os sikkert forestille dig, at det uden tvivl er en ræddi’ dårli’ idé ikke at foretage sig noget, mens flammerne smelter dine gummisko. I liv og død-situationer er det helt tydeligt, at forandring er nødvendig. Men ude i din organisation er virkeligheden sikkert ikke helt så sort-hvid.  Metoden har derfor fået kritik for at give et forvrænget billede af virkeligheden eller ligefrem opfinde katastrofer, hvor der ikke er nogen. 
  • Den negative ‘væk fra’-metafor: Fortællingen om den brændende platform er baseret på en ‘væk fra’-metaforik. Dit publikum skal væk fra den nuværende situation, men i nogle forandringsprocesser ønsker du muligvis ikke at bryde så voldsomt med den nuværende situation. I disse tilfælde kan du i stedet bruge en mere positiv framing, fx en ‘hen mod’-metafor, hvor du fokuserer på den positive fremtid, som forandringen skal føre jer hen imod. Eller du kan bruge en ‘bygge’-metafor, hvor I sammen løbende forbedrer organisationen.
  • Keep calm and carry on: En tredje udfordring ved begrebet er, at den kan risikere at øge stressniveauet blandt medarbejderne. Det er på en måde hele pointen med en brændende platform, men hvis dit budskab opfattes som en trussel eller advarsel om fyringer, kan det skade jeres forandringsproces. Man behøver ikke have en diplomuddannelse i ledelse for at kunne se, at det er uholdbart at skræmme sine medarbejdere til forandring. Forandringsprocesser kan i forvejen være utrygge, og en brændende platform kan styrke denne usikkerhed.
  • Ulven kommer: Endelig skal du være opmærksom på, at en brændende platform mister sin effekt, hvis den bruges ofte. Ligesom Peter der råbte: “ulven kommer!” så mange gange, at folk til sidst holdt op med at lytte. Gem derfor metoden til særligt vigtige situationer. 

Dét skal du vide om den brændende platform

  • En brændende platform er en effektiv metode til at “ruske op” i en sovende organisation og få motiveret og mobiliseret dine medarbejdere til forandring.
  • Metoden er baseret på en do or die-metafor, hvor forandring bliver et spørgsmål om overlevelse. Denne kraftfulde framing er både metodens største styrke og største svaghed.
  • Vær opmærksom på, at metodens underliggende do or die-metafor ikke passer til alle forandringsprocesser. Metaforen kan i værste fald skabe utryghed blandt medarbejderne og dermed spænde ben for forandringsprocessen.

Savner du et alternativ til en brændende platform?

Den brændende platform er blot én ud af flere fortællemodeller. I vores e-bog har vi samlet syv af de vigtigste storytelling-modeller, som du kan bruge til at motivere og mobilisere dit publikum. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få straks e-bogen med syv storytelling-modeller, der overbeviser dit publikum.

Ja tak, send mig e-bogen: ‘7 storytelling-modeller, der overbeviser dit publikum’