E-bog: Få større gennemslagskraft. Tryk her.

Få større gennemslagskraft

Hent e-bogen ‘Bliv hørt! – 3 genveje til større gennemslagskraft’

 

Du modtager samtidigt vores nyhedsbrev med tips og tricks.

Slide-in Gennemslagskraft
15. februar 2021

Mikrotalen: Her er den vigtigste tale, som du (næsten) altid overser

Forestil dig, at du holder en virkelig vigtig tale. Faktisk den vigtigste tale du kan holde i din karriere. Hvad ser du for dig? 

Måske tænker du på et talerpodium med mikrofonopsats, en stor, forventningsfuld menneskemængde og måske tilmed et hold af pressefotografer? 

Sådan tænker de fleste af vores kunder i hvert fald. 

Når vi så fortæller dem, at den mest indflydelserige tale, de overhovedet kan holde, kun tager et par minutter at holde… Ja, så bliver de gerne lidt paf. Og når vi derefter fortæller, at talen ikke tager mere end to minutter at forberede – ja faktisk kan de forberede sig i bilen på vej til arbejde – så bliver de for alvor nysgerrige!

Har vi også fanget din interesse? Så mød din nye bedste ven: Mikrotalen. 

I denne artikel forklarer vi, hvad mikrotalen er, og hvorfor den er så effektiv. Nederst på siden giver vi dig opskriften på en succesfuld mikrotaler, så du kan komme igang med dine egne mikrotaler. 

Mikrotalen – den uformelle hverdagstale

Mikrotalen er en helt anden type tale end den store, formelle tale, som de fleste forbinder med ‘at holde tale’. Mikrotalen er en uformel hverdagstale, der lige akkurat løfter sit hoved op fra den almindelige småsnak på arbejdspladsen.

Retoriker og medstifter af Borgerlyst, Nadja Pass, beskriver mikrotalen som en kort markering af en situation. Det kan for eksempel være, når du byder nye kollegaer eller gæster velkommen til afdelingen. Eller når du gør lidt ekstra ud af at præsentere dig selv på et udvalgsmøde. En mikrotale kan også være de par ord, du siger inden sommerfesten starter. 

En mikrotale er kort sagt alle de små hverdagssituationer, hvor du et kort øjeblik tager ordet.

Hvis du ikke er opmærksom på disse situationer – og det potentiale de rummer – så kan det, der kunne have været en effektiv bouillonterning af en tale, nemt gå tabt i uformel småsnak. Sådan går det faktisk i langt de flestes tilfælde. 

Men i stedet for den vanlige smalltalk kan du med en mikrotale i baglommen gribe øjeblikket og få mere indflydelse. Hverdagens små begivenheder rummer nemlig strategiske muligheder, som kan bruges uanset din position i virksomheden. 

Sådan kan du bruge mikrotalen

  • Som vidensmedarbejder kan du bruge mikrotalen til at fremhæve værdien af dit arbejde eller til at opnå større gennemslagskraft på et møde. Til mange møder er der ofte et punkt i dagsordenen, der hedder ‘statusrunde’ eller ‘rundt om bordet’. Selvom punktet altid er på dagsordenen, kommer spørgsmålet sjovt nok bag på de fleste, og de formøbler deres taletid med lidt ustruktureret småsnak. Hvis du derimod har forberedt en mikrotale til lejligheden, så kan du bruge taletiden effektivt til at fortælle om værdien af dit arbejde. 
  • Hvis du er projekt- eller mødeleder, så brug mikrotalen i starten af jeres møder til at skabe overblik, klarhed og forbinde arbejdet foran jer med virksomhedens overordnet strategi. Når du skaber en kobling mellem de foreliggende opgaver og virksomhedens strategi, så gør du arbejdet meningsfuldt, og det styrker dine medarbejderes motivation for projektet.
  • Er du topchef er mikrotalen et utrolig effektivt værktøj til at forankre jeres overordnede strategi i medarbejdernes daglige arbejde. Strategier er nemlig ofte abstrakte for den enkelte medarbejder (og kan derfor risikere at opfattes som ligegyldige). Men hvis du bruger mikrotalen til at fortælle, hvordan en aktuel begivenhed eller arbejdsopgave passer ind i virksomhedens strategi, gør du strategien jordnær og arbejdsopgaverne meningsfulde.

Mikrotalen er altså et effektivt retoriske værktøj, hvor du binder et enkeltstående øjeblik sammen med en større fortælling. Men hvordan svejser du bedst en mikrotale sammen?

Quickguide: Tænk din mikrotale med 3 enkle trin

En mikrotale tager heldigvis ikke særlig lang tid at skrive – faktisk behøver du slet ikke skrive noget ned! Du kan nøjes med at tænke talen igennem. Du kan tænke din tale på cykelturen hen til arbejdet, eller mens du fylder din kaffekop op inden et møde. 

Vi har nemlig skåret helt ind til benet og udviklet MARV-modellen for mikrotaler.  

MARV-modellen består af tre elementer, som din mikrotale altid bør indeholde: Mål, anledning og et retorisk virkemiddel.

Trin 1: Mål 

Retorik er kommunikation, der skaber handling. Så spørg dig selv, hvilken handling du gerne vil skabe med din mikrotale. Beslut dig for, hvad din mikrotale skal få dine tilhørere til at forstå, tænke, føle, huske eller gøre. 

Eksempel: Forestil dig, at du arbejder med GDPR i pallemøbelbutikken Palles pallemøbler. Du ved, at ingen af dine medarbejder interesserer sig for GDPR. Dit mål er derfor, at dine kolleger skal forstå, at GDPR er en forretningskritisk funktion. 

Trin 2: Anledning

Forbind den aktuelle situation med dit mål. Du skal finde the missing link, der forbinder dette enkelstående øjeblik med den store fortælling. Det gør du ved at færdiggøre sætninger som disse: Dette møde er vigtigt for mit publikum, fordi … Eller: Denne arbejdsopgave er meningsfuld for virksomheden, fordi …

Eksempel: I Palles pallemøbler har din chef, Palle, indkaldt jer alle til et møde om kundetilfredshed, fordi I har fået en dårlig anmeldelse på Trustpilot. Du ser straks en oplagt anledning til endelig at få din chef til at forstå, hvorfor GDPR er vigtigt. Du forklarer, at kunder i dag har en forventning om, at deres persondata bliver behandlet ordentligt. At have styr på virksomhedens GDPR er derfor en grundlæggende forudsætning for at have tilfredse kunder. 

Trin 3: Retorisk virkemiddel

Du har nu dit indhold på plads. Det næste du skal gøre, er at give dit budskab en sproglig form, der gør, at det klistrer sig fast til indersiden af din tilhørers pande. Til dette bruger du et retorisk virkemiddel. Det kan eksempel være et slående eksempel, en velvalgt sammenligning, en kontrast eller en argumentations-ko? 

Eksempel: For at din chef virkelig skal forstå dit budskab, benytter du dig af et retoriske virkemiddel. Du kender tilfældigvis et eksempel på en virksomhed, der kom ud i en frygtelig shitstorm, fordi der ikke var styr på kundernes personfølsomme data. Efter denne skrækhistorie, kan din chef lyslevende se for sig, hvordan hans egen virksomhed kunne ende ud i samme situation. Han har nu pludselig en helt anden respekt for vigtigheden af GDPR. 

Styrk dine kommunikationsevner

Hvis du vænner dig til at tænke i MARV (mål, anledning og retorisk virkemiddel), når du skal kommunikere, kan du altid have en mikrotale siddende på spring bag øret, uanset hvilken situation du befinder dig i. 

Det er denne retoriske tilgang til kommunikation, som vi beskæftiger os med på vores grundkursus i mundtlig retorik. Her dykker vi for alvor ned i teorien bag budskabsudvikling, vi identificerer gode og dårlige anledninger, og så får du adgang til nogle af den retoriske videnskabs mest effektive virkemidler. Det hele bliver suppleret med eksempler fra virkeligheden og masser af praktisk øvelse. 

Held og lykke med dine mikrotaler!

E-bog: ‘Bliv hørt! – 3 genveje til større gennemslagskraft’

Vil du have større gennemslagskraft i din professionelle rolle? Hent vores e-bog og få inspiration til, hvordan du formulerer dine ideer, så du fanger dine modtageres interesse og skaber større lydhørhed. Du finder e-bogen her.