Storytelling slid-in mini

7 storytellingsmodeller der forvandler dit budskab til en Hollywood-film.

Storytelling modeller

7 storytellings-modeller

Gør dit budskab lige så spændende som en Hollywood-film!

 

Du modtager samtidigt vores populære nyhedsbrev med tips og tricks, der gør dig til en (endnu) bedre kommunikatør.

 

Slide-in Storytelling

Fortæl dit budskab

Brug dramaturgi og fortælleteknik til at formidle dit budskab.

Kurset lærer dig at bruge fængslende fortællinger til at styrke din argumentation og dit budskab – uanset om du skriver taler, udsender nyhedsbreve eller arbejder med ledelse og strategi. Wrap it in a story.

Vælg dato til booking

Brug dramaturgi og fortællinger til at styrke dit budskab

Kender du det? Du har styr på dine tal og dine fakta. Du har noget på hjerte eller arbejder med et vigtigt budskab. Alligevel falder din kommunikation på stenet grund.

Tilhørerne kigger på uret, når de burde kigge på dig. Der er aldrig nogen, der reagerer på dine pressemeddelser. Ingen kan huske den strategi, du har brugt uger på at formidle. Stra-te-hvad?

Måske er det på tide, at du spiller retorikkens stærkeste kort? Fortællingerne.

Siden oldtiden har man brugt fortællinger til at overbevise sit publikum.

Når stammen samledes omkring lejrbålet for at debriefe på dagens jagt, så brugte de ikke flow charts eller PowerPoints til at overbevise. Nej, de fortalte levende historier om mennesker, dyr og guder, der ville noget, som følte og handlede, som mødte modstand og konflikt, og som til sidst fandt mening og afklaring – og måske latter og forløsning.

Hvorfor bruge fortællinger?

Blandt retorikkens mange redskaber er “fortællingen” det mest effektive. Fortællinger knytter følelser og fornuft – patos og logos – sammen til en ubrydelig enhed, der ikke bare får publikum til at blive hængende, men som giver dem lyst til at få det hele med.

Fortællinger styrker hukommelsen, aktiverer alle hjernens centre og bringer følelserne i spil. Fortællinger smitter og stimulerer, så vi bare må vide mere.

Så hvis dit publikum kigger på klokken eller tikker ind på TikTok i stedet for at være opmærksom på dit budskab, så kan det være fordi, du ikke fanger det med en god fortælling.

Og derfor skal du på dette kursus lære at bruge kommunikationens stærkeste – og mest risikable – våben. Du skal udfordre dig selv, skabe noget kreativt og have en både sjov og givende dag.

Hvad sker der på kurset?

På “Fortæl dit budskab” skærer vi ind til benet, og helt inde ved knoglen finder vi fortællingernes fire grundlæggende byggesten: Hovedperson, modstander, vendepunkt og tema. Det er de “fantastiske fire”, som skal findes i alle historier.

Selvom vi også kommer forbi både mytologi, hjernevidenskab og de store samfundsfortællinger – for slet ikke at tale om grundbegreber som point-of-no-return, aktantmodellen og spændingskurven – så bruger vi hovedparten af dagen på at stille de spørgsmål, som er relevante for dig og din historie: Hvem er min hovedperson, hvem er min modstander, hvad er mit vigtigste vendepunkt – og hvordan hænger det hele sammen med det budskab, jeg gerne vil fortælle?

Derfor skal du tage en case med til kursusdagen. Det kan være et helt konkret projekt eller et mere overordnet tema. Måske sidder du med en kampagne, der bare skal sparkes igang. Måske skal du omsætte en målsætning til et budskab. Uanset hvilke ideer du kommer med, så tager du hjem med en god historie eller de rigtige redskaber til at finde en.

På kurset vil du arbejde med:

  • Hvorfor nogle historier fungerer – og andre ikke gør
  • Udvikling af din fortællings ‘kontrollerende idé’
  • Fortællingens fire elementer: Hovedperson, modstand, vendepunkter og tema
  • Fortællingens morale – og den overraskende slutning

Hvem henvender kurset sig til?

Kurset henvender sig til alle, som arbejder med budskaber og kommunikation i en eller anden form, og som gerne vil lære at bruge historier mere effektivt. Det kan være i markedsføring, pressearbejde, interessentpleje, medlemskommunikation, strategiudvikling eller ledelse.

Du kan være taleskriver, SoMe-medarbejder eller pressesekretær, eller måske arbejder du med reklamer, strategi eller branding. Det vigtigste er, at du har noget på hjerte og at det er dig, der skal skabe historierne på en måde, der hverken er fortænkt eller fortærsket.

Du kommer til at blive udfordret og skal bruge dig selv kreativt på kurset – til gengæld kommer du hjem med redskaber, som virkelig kan gøre en forskel i din organisation.

Dit udbytte:

  • Gode tommelfingerregler og vigtige spørgsmål, du skal stille dig selv, når du arbejder med historier
  • Praktiske værktøjer til at skabe medrivende og overbevisende fortællinger
  • Metoder til at fortælle historier, der ”beviser” dit budskab
  • Større selvtillid, når du bruger fortællinger i dit arbejde
  • Ny inspiration til din skrivning og styrket fortællelyst

Din virksomheds udbytte:

  • Pressemeddelelser, SoMe-indhold, taler og tekster som modtageren bare må læse
  • Velstrukturerede, medrivende og meningsfulde fortællinger i jeres kommunikation
  • En medarbejder, der kan formidle jeres nøglebudskaber gennem overbevisende fortællinger

Hvem er vi?

Kurset udbydes i samarbejde mellem Rhetor og underviser Lars Hvidberg.

Lars Hvidberg er forfatter, talerådgiver og underviser. Han har som “Lars Taleskriver” i kulturministeriet skrevet mere end 1.000 taler, og har også været presse- og kommunikationschef i en tænketank. Nu er han selvstændig forfatter og har skrevet to bøger indenfor genren “narrativ non-fiktion”: Mod til at tvivle (2018) og Virusdetektiven (2021), begge på forlaget Gyldendal. Han har omfattende viden om dramaturgi og manuskriptskrivning, og underviser også på taleskriveruddannelsen “Taleskrivning som strategisk kommunikation” hos Rhetor.

Rhetor er Danmarks første retorikvirksomhed. I mere end 20 år har vi hjulpet virksomheder, organisationer og privatpersoner med at forbedre deres kommunikation. Alle vores rådgivere er uddannede i retorik, men det er vores praktiske og erfaringsbaserede tilgang til rådgivningen, der er vores varemærke.

Det siger kursisterne

‘Fortæl dit budskab’ er relevant for alle, der arbejder med kommunikation eller strategi. Lars fremhæver fortællingernes byggesten på en ny og frisk måde med sjove og overraskende eksempler. Både nybegyndere og erfarne vil kunne få rigtig meget ud af det.

Lars AP, stifter af Fucking Flink

Fortællinger kan bruges alle steder. Og her på kurset lærer man virkelig hvordan! Det er et øjenåbnende kursus, som også ledere og organisationer vil kunne få rigtig meget ud af.

Lisbet Vestergaard, karrierevejleder og bibliotekskonsulent

Når man arbejder med meget faktuelle emner som jura, er det en rigtig god idé at bruge fortællinger til at gøre kommunikationen mere levende og overraskende.

‘Fortæl dit budskab’ er et kursus fyldt med gode eksempler. Lars er både inspirerende, sjov og god til at få snakken til at flyde og inkludere alle.

Søren Staghøj, kommunikationschef i Justitia

‘Fortæl dit budskab’ er meget inspirerende og virkelig værd at tage en dag ud af kalenderen for. Kurset gav mig nogle ideer, som jeg ellers aldrig ville have fået!

Nicoline Slosarich, rådgiver hos Primetime Kommunikation

Lars er en dygtig underviser, som med kurset ’Fortæl dit budskab’ virkelig pirrer til ens fortællelyst. Gennem velvalgt teori og inspirerende eksempler får man en forståelse for, hvorfor fortællinger er centrale i en organisations kommunikation. Og så smitter fortælleglæde jo – og det er dybt motiverende og lærerigt at dele fortællinger og tanker med de andre kursister.

Kathrine Læsøe Engberg, taleskriver

Vælg hvilken dato du vil afsted