ebog

Husk din e-bog om gennemslagskraft

Få større professionel gennemslagskraft

Hent e-bogen ‘Derfor lytter de ikke! – 3 genveje til større gennemslagskraft’

Du bliver samtidigt tilmeldt vores populære nyhedsbrev med tips og tricks. Afmeld dig igen med et klik.

Slide-in Gennemslagskraft
1. december 2022

Hold julefrokostens bedste tale (selv hvis du ikke har forberedt dig)

Kan du fornemme det?

Folk der lavmælt nynner ’Last Christmas’ ude på gangen?

Duften af nybagte brunkager i kantinen?

En svag ringlen fra bjælderne på din kollegas julesweater?

Ja, minsandten! Det er blevet den tid på året igen. Sæsonen for kravlenisser og julefrokoster. Og er du kravlet højt nok op i din organisation, så forventes det måske af dig, at du slår på glasset for at sige ‘et par ord’ under julefrokosten.

Men måske kan du allerede nu mærke en nagende nervøsitet, fordi du ved, du ikke har tid til at forberede en god tale?

Frygt ej! Du kan nemlig sagtens holde en fremragende tale uden at skulle bruge oceaner af tid på at forberede dig.

I fem overkommelige trin hjælper vi dig med at holde firmaets bedste julefrokosttale.

Hvorfor overhovedet holde tale til julefrokosten?

Hvorfor skal man overhovedet holde tale til en julefrokost? Kan man ikke bare lade være?

Man kan let komme til at afskrive julefrokosttalen som en ren formalitet, der blot skal overstås inden festen for alvor kan begynde. Men tænker man sådan, så overser man den meget vigtige funktion, som julefrokosttalen har.

Talen til julefrokosten er nemlig et eksempel på det, vi retorikere kalder for en epideiktisk tale. Eller på dansk en ”lejlighedstale”. Lejlighedstalen er ikke et tomt ceremonielt indslag. Lejlighedstalen er en særlig retorisk genre med en vigtig funktion: At samle mennesker om noget fælles.

Lejlighedstalen kombinerer jeres kerneværdier, jeres vision og jeres fællesskabsfølelse i en fælles oplevelse, som I alle deler med hinanden. Med andre ord: It’s some powerful shit!

Uanset om du er chef, medarbejder, formand eller noget helt fjerde, kan du bruge julefrokosttalen til at:

  • Skabe mening og motivere
  • Træde i karakter som leder eller medarbejder
  • Binde organisationen sammen ved at samle jer om noget fælles
  • Sætte værdier på dagsordenen, der bliver til handlinger i fremtiden

Der er altså mere på spil end bare ”god jul og godt nytår”.

Men hvordan holder du en god tale til julefrokosten? Vi guider dig igennem juletalen i fem trin.

Begyndelse og indledning på tale

Trin 1: Kom godt fra start

Enhver tale skal starte et sted. Det første du skal tage stilling til, er derfor din begyndelse.

Du skal ikke have deltaget til mange julefrokoster, for at opdage at 9 ud af 10 juletaler starter med en undskyldning: ”Jeg er jo ikke den store taler… ”, ”Jeg havde egentlig ikke planlagt at sige noget …”, ”Undskyld jeg forstyrrer, men jeg vil bare lige sige noget … ”

De her indledende undskyldninger er så udbredte, at fænomenet faktisk har fået et latinsk navn: excusatio propter infirmitatem. (Et nyt fagord du kan imponere dine kolleger med!)

For publikum er undskyldningerne triste at høre på, og de er ofte helt unødvendige. Du er derfor allerede et skridt foran bare ved at droppe undskyldningerne.

Men hvad skal du sige i stedet for?

Mange føler, at indledningen er den sværeste del ved en tale. Men indledningen behøver ikke være så vanskelig. En god indledning skal sådan set kun to ting:

  1. Tiltrække publikums opmærksomhed og
  2. skærpe deres appetit på mere.

Du kan fange dine kollegers opmærksomhed ved at bruge én af følgende tre åbninger:

  • Start med et spørgsmål: Mange lejlighedstaler starter med en konstatering: ”I dag er vi samlet for at fejre julen og hinanden”. Sådan en indledning får talen til at lyde tung og højtidelig. Heldigvis kan den let gøres fængende, hvis du omformulerer den til et spørgsmål: ”Vil I gerne have opskriften på, hvordan man tjener 10 millioner?” Hvorefter du fortæller om jeres positive regnskab. Eller: ”Er der nogen af jer, der ved, at Otto går rundt og holder på en hemmelighed?” Herefter kan du fortælle, om en særlig bedrift som Otto har gjort i løbet af året. Dit spørgsmål må gerne være provokerende, men ikke så overdimensioneret, at resten af talen ikke kan holde, hvad spørgsmålet lover.
  • Start med et citat: Nogle mennesker samler på små citater, som de altid kan hive frem af lommen. Men hvis du er typen, der aldrig kan huske, hvad Churchill eller Mark Twain engang har sagt, så fortvivl ikke. Citatet kan lige så vel stamme fra en god kollega eller din bedstemor. Hvis der bliver holdt en tale før din egen, så læg mærke til en særlig vending og kommenter på den i din egen tale. Det virker vældigt imponerende på publikum, men det er faktisk et meget simpelt trick.
  • Få publikum til at række hånden op: I en tale er fokus ofte på taleren – altså dig. Prøv derfor i stedet at starte din tale med at bringe dine tilhørere på banen. Det kan du gøre ved at stille dem et spørgsmål, hvor de skal række hånden op: ”Hvor mange her har været ansat i mere end 1 år? 5 år? 10 år? 20 år?” Hvorefter du taler om jeres gode sammenhold på arbejdspladsen. Eller du kan spørge: ”Hvem her spiller et instrument?” Hvorefter du taler om virksomhedens store kreativitet.

Mangler du inspiration til en god begyndelse, så kan du finde flere ideer her.

Trin 2: Nævn dit budskab tidligt

Nu hvor du er kommet godt fra start, er det på tide at bringe talens budskab på banen.

At nævne dit budskab tidligt i talen hjælper dig med at holde dig på sporet. Og så giver det dig noget at vende tilbage til i løbet af talen, hvilket er en fordel, hvis du holder din tale fra hoften.

Ved du ikke, hvad dit budskab er, så er her fem klassiske budskaber i en lejlighedstale:

  • Taknemlighed: Du takker dit publikum for en særlig indsats, de har gjort. Husk at være specifik omkring, hvad du er taknemmelig over og hvorfor.
  • Håb: Du kan tale om at føle sig håbefuld over nye begyndelser, planer for fremtiden, fremtidsudsigter. Dit mål er at inspirere dit publikum.
  • Minder: At tænke tilbage og mindes fortiden er en måde at vise respekt, og det samler folk om en fælles erindring.
  • Fællesskab: Hvad binder jer sammen som organisation? Dette budskab lægger vægt på samarbejde, sammenhold og succeser I har opnået i fællesskab.
  • Underholdning: Dette er strengt taget ikke et budskab. Her vil du have dine tilhører til at grine og slappe af. Man griner bedst blandt venner, siger man, og humoren kan bruges til at ryste dit publikum sammen.

Gode budskaber virker stærkest, hvis de underbygges af konkrete eksempler – og dermed er vi nået til talens hoveddel, som næste trin handler om.

Trin 3: Fremhæv lokale helte

Nu er du kommet til talens hoveddel. Det er denne del af talen, som fylder mest. Men du har jo ikke haft tid til at skrive noget ned! Så hva’ søren gør du?

Heldigvis sidder svaret lige foran dig.

Lejlighedstaler hylder fællesskabet, så selvfølgelig skal bruge din tale til at hylde dine kolleger. Det kan du selvfølgelig gøre ved at sige det ligeud: “Venner, jeg synes, I er skidegode!”. En mere elegant og huskværdig måde er dog at fortælle det gennem små fortællinger om medarbejderne.

Fortæl om personer, der har gjort en særlig indsats i årets løb. Måske har medarbejderen sagt noget, der gjorde indtryk på dig eller udvist handlekraft i en presset situation.

Det smarte ved fortællinger er, at de er lette at få til at fungere uden forberedelse. Vores hjerner er fra naturens side designet til at elske historier – og du kan bruge historierne til både vække følelser og aktivere publikums fantasi.

Ekstra elegant er det, hvis historiernes morale støtter op om dit overordnet budskab fra trin to. Vil du for eksempel fremhæve organisationens hjælpsomhed, så fortæl historien om, hvordan Lone fra regnskab tog over, da Carsten pludselig blev syg.

Er I et lille selskab, kan du fortælle en anekdote om alle deltagere. Er I mange til julefrokosten, så udvælg nogle stykker. Nogle talere er bange for at fremhæve enkelte medarbejdere af frygt for, at andre føler sig overset. Vores erfaring er dog, at det sjældent er tilfældet. Særligt hvis du husker at koble den lille fortælling om Lone fra regnskab til virksomhedens store fortælling.

Formlen er ganske enkel:

  1. Udvælg en medarbejder
  2. Fortæl publikum om et vanskeligt arbejdsrelateret problem
  3. Derefter siger du, hvordan medarbejderen var med til at løse problemet
  4. Brug til sidst historien til at sige noget generelt om, hvad der kendetegner jer som virksomhed

Det var talens hoveddel. Nu nærmer vi os afslutningen på talen.

Trin 4: Tal om fremtiden

I en lejlighedstale kigger man ikke blot tilbage, men også fremad. Den lille, lokale historie om Lone fra regnskab, der hjælper Carsten, er ikke kun til for at underholde og samle publikum. Du kan bruge den, som afsæt til at præsentere dine værdier og ønsker for fremtiden.

De små historier fungerer som levende bevis for, at kerneværdierne i jeres strategipapir rent faktisk efterleves i virksomheden. Det skaber grobund for, at værdierne langsomt vokser ind i fællesskabet. På den måde kan du bruge lejlighedstalen strategisk til at samle publikum om fælles værdier og udstikke en fælles fremtidig retning.

Hvis du lykkes med dette trin, så holder du en tale, der varer ved, længe efter du er trådt ned fra talerstolen.

Sådan gør du:

  1. Opsummer moralen fra dine historier om medarbejderne
  2. Fra historierne uddrager du en generel menneskelig værdi, som du synes kendetegner jeres virksomhed
  3. Fortæl hvordan værdien kan hjælpe jer til fortsat succes i fremtiden.

Trin 5: Slut med et brag

På et tidspunkt er det blevet tid til at afrunde din tale – og det tidspunkt er vi nået til nu.

Slutningen er den del af en tale, som publikum husker bedst. Derfor bør afslutningen have lidt ekstra schwung.

Her er tre måder at afslutte din tale på:

  1. Slut, hvor du begyndte: En elegant afslutning, som vi vil fremhæve her, er at afrunde din tale ved at vende tilbage til begyndelsen. Hvis du startede med et citat af Churchill eller et retorisk spørgsmål, så er det nu, at du vender tilbage til premierministeren eller gentager spørgsmålet. Det kaldes en cirkelkomposition: Talen slutter samme sted, hvor den startede. En cirkelkomposition virker behageligt afrundet på publikum. Man mærker kompositionen og føler, at taleren har styr på sit stof.
  2. Giv et løfte til publikum: Det virker stærkt, hvis du som taler aflægger et løfte foran dine tilhørere. Tag afsæt i budskabet fra forrige trin og nævn en handling, som du i fremtiden vil gøre anderledes. Afslutningen er effektiv, fordi den viser at du går foran som leder, og måske vil inspirere dit publikum til også at ændre adfærd. Du må gerne have store armbevægelser – men pas på med ikke at lade dig rive så meget med af stemningen, at du lover noget, du ikke kan efterleve.
  3. Slut med et grin: Det er altid en succes at slutte talen med at få publikum til at le. En nem måde er at slutte med en god gammeldaws vittighed. Der findes mange hjemmesider med vittigheder, og mange er tilmed delt op efter temaer og anledninger. Er vittigheder ikke din kop te, så kan du afrunde med en sjov anekdote fra dit eget liv. Det kan med fordel være en historie, som du har fortalt før, og som du derfor ved tager kegler.
Juletale og lejlighedstale

Skål!

Det var ordene. Du har nu været igennem fem trin, der hjælper dig med at holde et brag af en julefrokosttale.

Vi ved godt, det kan være angstprovokerende at skrive en tale. Man kan let føle forventningspresset stige, mens det blanke papir griner hånligt tilbage. Men hvis du følger vores 5-trins-model, har du et solidt framework for din tale, så du kan skrive den på rekordtid. Det kommer til at gå brandgodt!

God jul – og god fornøjelse med talen!

Pssst! Vil du styrke din professionelle gennemslagskraft hele året rundt? Så tag et kig på vores personlige træningsforløb i retorik.