Ebog om forandringsledelse

E-bog: Forandring starter med retorik. Tryk her.

Ebog om Forandringsledelse

E-bog om forandringsledelse

Lær at vende modstand til begejstring.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og download e-bogen ‘Forandring starter med retorik – Sådan overvinder du de 3 modstandstyper. 

E-bog Forandringsledelse
6. maj 2022

Kan karisma læres? 3 faktorer, der påvirker din karisma

Du kender sikkert en person i dit liv, der er enormt karismatisk. 

Det kan være:

  • Den populære elev fra din folkeskoleklasse, som alle flokkedes om
  • Din gode veninde, som charmerer alle, hun møder
  • Den karismatiske leder, som tryllebinder sit publikum med en fantastisk tale, der får medarbejderne til at forlade lokalet med nyfunden motivation.

Fælles for de karismatiske mennesker er, at de har en nærmest magnetisk tiltrækningskraft på deres omgivelser. Vi er fascineret af dem. Vi beundrer dem. Vi kan simpelthen bare godt lide at være i selskab med dem. 

Det er dog ikke lige nemt for alle at skrue op for deres personlige udstråling. Man kan let tro, at karisma er en medfødt evne, som man enten har – eller ikke har. Dét er vi i Rhetor dog ikke enige i. Alle kan lære at blive mere karismatiske.

I denne artikel får du svaret på, hvilke tre faktorer der påvirker din personlige udstråling – og hvordan du styrker din karisma.

Hvad er karisma?

I antikkens Grækenland mente man, at karisma var en gave fra guderne, derfor betyder charisma ‘nådegave’ på oldgræsk. I dag defineres karisma som evnen til at tiltrække sig andres opmærksomhed og kunne overbevise dem alene ved hjælp af sin personlige udstråling.

Karismatiske mennesker er ofte visionære og inspirerende at være sammen med. Det gør dem til populære ledere. Derfor er det oldgræske begreb blevet et buzzword inden for ledelse i det 21. århundrede.

Kan man lære at være karismatisk?

Ja, selvfølgelig! Tænk på din karisma som en muskel, du kan træne. Det kræver blot, at du ved, hvilke træningsøvelser du skal fokusere på. Når du arbejder med din karisma, træner du din evne til at være nærværende og til at danne relationer med dine omgivelser.

Tre faktorer der påvirker din karisma

  • Passion: Fremstår du passioneret omkring det, du taler om?
  • Nærvær: Er du til stede i nuet og lytter til din samtalepartner?
  • Pathos: Taler du til din modtagers følelser?

Sådan skruer du op for din karisma

1) Passion: Tænd for din gnist

Vi bliver tiltrukket af mennesker, der er passioneret omkring det, de beskæftiger sig med. Fra denne passion henter de en kraftfuldhed, der tillader dem at udtrykke sig selvsikkert og frit. Vi mærker, at de gerne vil dele deres viden med os – at de vil os noget.

Karismatiske mennesker kan blive så optaget af en sag, at de “glemmer sig selv” – som for eksempel, når BBC-biologen David Attenborough i ren fortælleglæde imiterer et dovendyr under et TV-interview.

Taler du i professionel sammenhæng er det ikke sikkert, at du taler om noget, du i udgangspunktet er passioneret omkring. Du er dog nødt til at tage ejerskab over sagen, hvis du vil overbevise andre. 

Find ud af, hvad der gør dig motiveret, glad og fylder dig med energi, og vær ikke bange for at bruge taletid på netop det. 

2) Nærvær: Vær til stede i nuet

Karisma handler ikke kun om dine talegaver. Karismatiske mennesker er nemlig gode til at lytte til andre. Hvis du vil have din samtalepartner til at føle sig set og hørt, så er du nødt til at være nærværende.

Oprah Winfrey var berømt for sit nærvær. Det hemmelige våben var hendes øjenkontakt. Når Oprah så dig i øjnene, fik hun dig til at føle, at du var den eneste person i rummet. Uanset om du var statsleder eller gadefejer. Med sin særlige interviewstil fik hun selv garvede mediepersonligheder til at åbne op for deres private sider, og hendes talkshow var berømt for dets personlige og oprigtige interviews.

Du øger dit nærvær ved at stoppe op, trække vejret, sænke skuldrene og rette din opmærksomhed ud mod dine omgivelser. 

Særligt dit kropssprog spiller en stor rolle for, om andre føler sig set og hørt. Dit kropssprog sender nemlig en række skjulte signaler, som enten skubber din modtager fra dig eller tiltrækker dem. Har du øjenkontakt med din modtager? Virker du afslappet? Flyver dine sætninger igennem luften som skudsalver fra et maskingevær, eller giver du plads til at lytte? 

Undersøgelser viser, at hvis der er uoverensstemmelse mellem det, du siger, og hvad din krop udstråler, så stoler din modtager mest på dit kropssprog. 

3) Pathos: Tal til følelserne 

Den franske forfatter Antoine de Saint-Exupéry har sagt dette om at bygge skibe: 

“Hvis du vil have bygget et skib, skal du ikke kalde folk sammen for at tilvejebringe tømmer eller tilvirke redskaber. Du skal ikke uddelegere opgaver til dem eller fordele arbejdet – men du skal vække deres længsel efter oplevelserne på det store åbne hav.”

Som du nok har regnet ud, handler citatet ikke om skibsbyggeri. Det handler om ledelse. 

Hvordan er man en god leder? Skal man udstikke instrukser og ordrer til medarbejderne? Eller skal man i stedet få dem til længes efter eventyr? 

For den karismatiske leder er svaret åbenlyst: Ledelse sker ikke gennem autoritet og retningslinjer, men ved at inspirere og motivere sine medarbejdere. Vil du inspirere andre, må du lære at kunne vække deres følelser. Det gør du ved at bevæge dig væk fra det faktuelle og tørre sprog. Brug i stedet billeder, metaforer og fortællinger til at sætte en følelse på dit budskab. 

At tale til folks følelser er ikke bare en gimmick for at peppe et kedeligt budskab op. Moderne hjerneforskning har vist, at vores følelser er afgørende, når vi træffer beslutninger. Hvis du lægger et menneske i en hjernescanner, kan du se, at følelsescenteret altid er det første, der bliver aktiveret, når vi træffer en beslutning.

En effektiv måde at aktivere din modtagers følelser er ved at fortælle historier. Vil du have inspiration til, hvordan du bruger flere historier i din kommunikation, så hent vores e-bog om storytelling.

Karisma er ikke alt

Der er uden tvivl fordele ved at være karismatisk, men når det handler om god kommunikation, er karisma ikke alt. Understøttes den karismatiske aura ikke af holdbare argumenter og klare budskaber, kan den karismatiske person hurtigt opfattes som utroværdig. 

Gallup måler hvert år danskernes holdning til vores politikere, og her bliver de mest karismatiske politikere også vurderet til at være de mest utroværdige. Det skyldes formentlig, at det er nemmere for politikerne at brage igennem i mediebilledet, hvis de formulerer sig kort og slagkraftigt. Dét koster til gengæld på troværdighedskontoen. 

Din kommunikation bør derfor rumme en god balance mellem både karisma og troværdighed.

Hent vores e-bog om gennemslagskraft

Oplever du, at dine idéer ikke rigtig “slår igennem”? At dine idéer bliver overhørt til møder?

Hent e-bogen og få retoriske værktøjer, der hjælper dig med at få større gennemslagskraft i din organisation.