Forandringsledelse: Kender du de 3 modstandstyper?
Hvorfor bør du som leder kende til de 3 modstandstyper?
Kan du genkende denne situation: Du er i gang med dit oplæg på kick-off-mødet på jeres nye projekt. Men når du kigger rundt i lokalet, bliver dit blik mødt af korslagte arme og skeptiske miner.
Hvis du nogensinde oplever, at det er svært at kommunikere om forandringer i din organisation, så er du ikke alene. Fra naturens side er vi mennesker skeptiske over for nye ting. Begiver du dig ud i ledelseskommunikationens sværeste kunst: at ændre folks holdninger og adfærd, vil du derfor ofte støde på modstand og mistro.
Det kan være du er:
- Vidensspecialist, der vil ændre folks holdning om et bestemt emne.
- Projektleder, der vil skabe motivation og begejstring omkring et nyt projekt.
- Afdelingsleder, der vil skabe en adfærdsændring blandt dine medarbejdere.
I denne artikel præsenterer vi dig for de tre modstandstyper, som du er nødt til at overvinde, hvis du vil have din modtager til at ændre holdninger.
Hvad er de tre modstandstyper?
- Rationel modstand
- Emotionel modstand
- Relationel modstand
Modstandstyperne stammer fra erhvervseksperten Rick Mauer. Vil du læse mere af Mauer kan vi anbefale hans bog ‘Beyond the wall of resistance’
Har du ikke tid til at vente på, at PostNord leverer bogen til dig, så læs i stedet med her. Vi guider dig igennem modstandstyperne én efter én og forklarer, hvilken betydning de har for din ledelseskommunikation.
Rationel modstand: Jeg forstår det ikke
Rationel modstand hos din modtager opstår på grund af enten manglende information eller forvirring omkring, hvad du forsøger at kommunikere til dem. Helt lavpraktisk kan det være at modtageren ikke forstår, hvad du siger, fordi du taler for teknisk eller indforstået. Men mere almindeligt skyldes modstanden, at modtageren ikke forstår formålet med din kommunikation.
Nogle af de typiske indvendinger, du møder, er:
- “Jeg forstår det ikke …”,
- “Hvad har det med mig at gøre?”
- “Hvad skal det her gøre godt for?”
Du overvinder modstanden ved at træde et skridt tilbage og forklare, hvorfor din modtager skal lytte til dig. Mange ledere har en tendens til at gå for hurtigt frem og præsentere “løsningen”, inden der er en fælles enighed om, hvad problemet er. Så inden du fortæller, hvordan din modtager skal ændre adfærd, må du først forklare, hvorfor adfærdsændringen er vigtig.
Emotionel modstand: Jeg kan ikke lide det
Den emotionelle modstandstype handler om, hvordan din modtager forholder sig følelsesmæssigt til det, du siger. Din modtager kan rationelt godt se, at det, du siger, er en god idé. Men hun kan ikke lide idéen, og hvad den betyder for hende. Nye tanker og adfærdsændringer kan føles utrygge, risikable eller for besværlige.
Din opgave er her at skabe engagement og opbakning til din idé. Det vigtigste spørgsmål du skal adressere er:
- “What’s in it for me?”
Drej situationen rundt og se det fra din modtagers synspunkt. Hvad får han eller hun ud af at lytte til dig? Du kan fx bruge en brændende platform. Men du kan også forsøge at skabe motivation gennem positive appeller til fx stolthed, identitet eller en højere mening.
Relationel modstand: Jeg kan ikke lide DIG
Den relationelle modstand handler ikke om indholdet i det, du siger, eller konsekvenserne af den. Denne modstand handler om manglende tillid til dig som person eller dem, du repræsenterer.
Forestil dig en veganer, der skal holde et oplæg foran Danske Svineproducenter. Her skal der en solid relationsopbygning til, før dem i lange gummistøvler er bare en smule lydhøre overfor personen i hvide sneakers. Relationel modstand handler kort sagt om din troværdighed som afsender. Stoler man ikke på personen; stoler man ikke på sagen, som et retorisk visdomsord lyder.
Start med at undersøge “støjen” i relationen mellem jer. Bygger den på en misforståelse? Er der sket tidligere tillidsbrud, som du må adressere? Måske skal du på forhånd nævne jeres uenigheder, så de ikke spøger i baggrunden. Det vigtigste er, at du viser, du vil din modtager det bedste, og at du er til at stole på.
Hent e-bogen: Forandring starter med retorik: Sådan overvinder du de tre modstandstyper
Sådan! Du kender nu de tre modstandstyper. Nu starter det svære: at bruge din viden til at overbevise dine modtagere i din egen virkelighed.
Hvis du vil have konkrete værktøjer til at overvinde de tre modstandstyper i praksis, så hent vores e-bog: “Forandring starter med retorik: Sådan overvinder du de tre modstandstyper”.
I e-bogen finder du bl.a. svaret på:
- Hvordan du gør forandringen nærværende for medarbejderne
- Hvorfor du altid skal pege på elefanten i rummet
- Hvordan du styrker din troværdighed og ledelseskraft
Når du henter e-bogen, skriver du dig automatisk op til vores nyhedsbrev om retorik. (Kan du ikke lide, hvad vi skriver, kan du afmelde dig nyhedsbrevet igen med et enkelt klik).