1. oktober 2016

Kongen, Kygo og Grieg – giv værdierne liv!

Leder af et land, leder i en virksomhed. To ting der kan sammenlignes? Okay, det er nok lige at strække den – du har trods alt ikke et hof ansat og skal ikke ud og holde tale for en hel nation. Men der er måske alligevel en ting eller to, du har tilfælles med de kongelige ledere.

Tænk på din egen arbejdsplads. Arbejder I måske med fælles værdier? Så er I blot én af mange moderne arbejdspladser, der har taget værdibaseret ledelse til sig. Udfordringen med værdier er bare, at de kan være temmelig fluffy. Ord som ”dynamik”, ”sammenhæng” eller ”resultatsøgende” flyver til tider gennem et mødelokale. Det giver næsten sig selv, at det kan være svært for medarbejdere at tage abstrakte begreber som disse til sig. Så hvordan kan du som leder sørge for, at jeres værdier når rigtigt ud til medarbejderne – og undgå at de ender med at hænge i luften som tomme klichéer?

Kongens værditale blev set af millioner
Det er her, de royale kommer i spil! For er der nogen, der har erfaring med at tale om fælles værdier, så er det de kongelige. Tænk bare på dronning Margrethes nytårstale. Hvert år sidder vi samlet om skærmen, når dronningen minder os om de danske værdier. Men det er faktisk ikke vores egen regent, vi vil skele til i denne omgang. Ingen tvivl om at dronningen er en dygtig dame, der kan sit kram! Men måske er hendes sprog alligevel en smule stift og stilen lidt for højtidelig til at blive brugt i situationer, hvor man ikke sidder bag et poleret skrivebord med en blomsteranretning ved sin side.

Derfor skal vi et smut til Norge. Her er der nemlig en regent, der har gjort sig bemærket ved at tage værdibaseret ledelse til et helt konge niveau. Han hedder Kong Harald, og d. 1. september holdt han en tale, der på under en uge blev vist mere end 3 millioner gange og blev kommenteret af internationale medier som The Independent. Egentlig blev talen holdt for blot 100 mennesker til fejringen af regentparrets 25 år på tronen. Men allerede samme dag havde næsten 1 million set kongens tale på nettet.

Bliv inspireret af Kong Haralds tale:

Det er næppe et tilfælde, at Kong Haralds tale er blevet et hit på de sociale medier. Kongen gør brug af to retoriske værktøjer: eksemplet og kontrasten. Hans tale illustrerer på fornemmeste vis, hvordan du kan bruge disse værktøjer til at tydeliggøre værdier. Lad os se nærmere på, hvad det er, kongen gør:

Kongens tip #1: “Grieg og Kygo”
Først og fremmest benytter Kong Harald sig af eksempler. I sin tale om de norske værdier kunne han have sagt: Norge er mangfoldigt og rummeligt. Men i stedet siger han: ”Nordmenn tror på Gud, Allah, Altet og Ingenting. Nordmenn liker Grieg og Kygo, Hellbillies og Kari Bremnes.” Publikum griner – de er med, og de ved præcis hvilke værdier, Kong Harald snakker om. Nu skal du jo ikke holde tale for hele landet, men du kender sikkert din virksomhed eller organisation ligeså godt, som den norske konge kender sit land. Tag fat I eksempler som du ved, der kan nikkes genkendende til. Skab billeder i stedet for at bruge abstrakte begreber. Så er der meget større sandsynlighed for, at du fanger dine medarbejdere og kollegaer – og at de tager værdierne med sig i deres arbejde. Næste gang du skal tale om værdier på din arbejdsplads, kan du prøve at gøre som Kong Harald. Udskift de abstrakte begreber med konkrete eksempler. Det kunne fx gøres sådan:

FÆLLESSKAB: “i vores virksomhed brygger vi gerne en kop kaffe til den morgentrætte kollega.

DIALOG: “i vores virksomhed er det okay at spørge Nina, hvis man er i tvivl om noget.”

SAMMENHÆNG: “i vores virksomhed er der nogen, der udvikler produkter, mens andre sørger for at brande dem – men vi kan ikke undvære hinanden.”

Kongens tip #2: “Unge og gamle”
Nordmenn er unge og gamle, høye og lave, funksjonsfriske og rullestolbrukere.” Kong Haralds tale er et pragteksemplar på brugen af kontraster. Gennem hele talen opstiller han modsætninger: ”Nordmenn er rike, fattige og midt i mellom.” Ved at bruge kontraster kan du gøre dit budskab klart. Ligesom det hvide salt står skarpest over for det sorte peber, så står dit budskab skarpest over for sin modsætning. Det gør ikke noget indimellem at sætte tingene på spidsen, for at stille skarpt på dit budskab. Det er kontrasterne, vi husker bedst! Kong Harald laver i sin tale den finte, at han bruger kontrasterne til at understøtte budskabet om mangfoldighed –  han udnytter så at sige både salt og peber. Når han sætter modsætningerne over for hinanden, så fremhæver de netop hinanden: ”Nordmenn er engasjert ungdom og livserfarne gamle.

Giv værdierne liv!
I stedet for at sige at vi skal samle os om værdi A, B eller C så vis værdierne gennem billeder og kontraster. Hvem ved – det kan være, der fremover vil blive snakket på gangene blandt dine medarbejdere og kollegaer om netop jeres fælles værdier. Ligesom Kong Harald fik mere end 3 millioner til at lytte med på hans budskab om de norske værdier.