Tjekliste 10 tricks PowerPoint

Tjekliste: 10 essentielle regler for gode præsentationer.

10 grundregler PowerPoint-præsentation

Tjekliste til PowerPoint

Hent tjeklisten med 10 essentielle regler for gode PowerPoint-præsentationer.

 

Du modtager samtidigt vores nyhedsbrev med retoriske tips og tricks.

Slide-in Gennemslagskraft
23. august 2021

Præsentationsteknik: 9 insidertricks til succesfulde præsentationer

Okay, så du skal holde en præsentation. Frygt ikke. Denne artikel giver dig vores 9 bedste tricks om præsentationsteknik.

Men inden vi går igang, så må vi lige have noget af verdenen. For hvorfor er det overhovedet vigtigt at arbejde med sin præsentationsteknik? 

Dét spørgsmål findes der flere svar på. Her får du et af dem …

Derfor skal du arbejde med præsentationsteknik

Filosoffen Berkeley spurgte drilsk: “Hvis et træ falder i skoven, men ingen hører det, laver det så en lyd?” 

På samme måde spørger vi: “Hvis du holder verdens bedste præsentation, men ingen hører efter, er det så en succes?” 

Selv det mest velforberedte materiale falder nemlig til jorden, hvis du ikke præsenterer det ordentligt. 

Du har sikkert selv været publikum til et oplæg, der var SÅ kedeligt, at du knap kunne holde øjnene åbne. Også selvom emnet i udgangspunktet var interessant!

På den anden side har du – forhåbentlig – også oplevet både kraftfulde og inspirerende præsentationer, hvor taleren virkelig fik fyret op under publikum.

Hvis du for alvor vil engagere andre i din sag, må du altså sørge for, at du siger det på en måde, så folk gider høre efter. 

Derfor skal du arbejde med præsentationsteknik.

Hemmeligheden bag succesfulde præsentationer 

Prøv at tænke tilbage på en virkelig god præsentation. Det kan være et oplæg eller en tale, hvor du selv var publikum, eller måske en Ted Talk, der virkelig talte til dig.

Hvad var det, der fungerede så godt ved præsentationen?

Langt de fleste peger på selve taleren, som det vigtigste element. Altså ham eller hende, der står på scenen:

  • “Hun greb rummet”. 
  • “Han talte virkelig til os”. 
  • “Hun fangede vores opmærksomhed fra starten af.”

Hemmeligheden bag en succesfuld præsentation afhænger i høj grad af, om du kan skabe en forbindelse til dit publikum. Sådan brænder du bedst igennem på scenen. 

På vores kurser arbejder vi fokuseret med værktøjer inden for præsentationsteknik, der gør dig til en bedre formidler.

Heldigvis kan alle forbedre deres præsentationsevner – og nogle gang kan et simpelt trick gøre en stor forskel.

Her får du 9 tricks, du kan lade dig inspirere af til din næste præsentation.

Præsentationteknik 9 tricks til bedre præsentationer

Trick #1: Begynd med dit ‘hvorfor’ 

Når du holder en præsentation, formidler du ikke bare et budskab. Du formidler et budskab til nogen. Det betyder, at du først må forklare, hvorfor dit budskab er relevant for disse mennesker

Et typisk problem ved mange præsentationer er, at de fokuserer for meget på, hvilke resultater afsenderen er nået frem til. Dermed glemmer afsenderen at træde et skridt tilbage og først fortælle tilhørerne, HVORFOR disse resultater rent faktisk er vigtige. 

Mange uklare præsentationer kunne nemt være reddet, hvis taleren havde startet ud med at besvare dette spørgsmål: “Hvorfor er min præsentation relevant for jer, kære publikum?” 

Så inden du præsenterer resultaterne fra jeres kundetilfredshedsundersøgelse, så brug tid på at forklare, hvorfor dit publikum skal lytte til dig. Måske kan I bruge undersøgelse til at udvikle et nyt produkt? Måske skal I ændre noget i jeres kundeservice? På den måde sikrer du dig, at du har dit publikums fulde opmærksomhed fra starten af din præsentation. 

Trick #2: Tilpas din præsentation til dit publikum

Dette trick hænger tæt sammen med trick #1. Som sagt er dit publikum nemlig det vigtigste element i din præsentation. Selv de smukkeste powerpointslides er spildte, hvis ikke du formår at fange dit publikums interesse. Det er derfor en god idé at sætte dig godt ind i dit publikums situation. Hvor trykker skoen? Hvad arbejder de med lige nu?

Tænk over, om der er oplagte kritikpunkter fra publikum, som du ved vil dukke op, og som du derfor bør adressere tidligt i præsentationen.

Taler du til teknikere og folk, som skal udføre arbejdet, skal dit budskab formentlig vinkles anderledes, end hvis du holder samme præsentation foran topchefen, der interesserer sig for økonomien i projektet. 

Trick #3: Fasthold opmærksomheden med et levende sprog

Vi mennesker har generelt let ved at miste koncentrationen, og flere studier har påvist, hvor hurtigt vores opmærksomhedsniveau falder. 

Nogle af de mere pessimistiske studier siger, at der kun går 8 sekunder, før vores tanker begynder at bevæge sig på afveje. 

8 sekunder! (Er du der stadig, kære læser?)

Derfor er det vigtigt at bruge et visuelt og levende sprog til at fastholde dit publikums interesse. 

Og hvordan får du så et levende sprog?

Det gør du fx ved at bruge sammenligninger, metaforer og kontraster undervejs i din præsentation. Du kan også bruge historiefortælling til at gøre dit oplæg mere interessant. Et levende sprog fastholder dit publikums interesse og gør samtidigt dit budskab nemmere at huske.

(Har du brug for inspiration til at peppe dit sprog op, så har vi samlet 41 stilfigurer med eksempler på vores blog. Bare søg på ‘fredagsfiguren’ i søgefeltet.)

Præsentationsteknik talebase

Trick #4: Brug forskellige ‘talebaser’

Gør din præsentation mere levende ved at bevæge dig rundt i lokalet. Hvis du står stille i det samme hjørne under hele din præsentation, kan energien i rummet hurtigt fise ud. 

Prøv i stedet at træde væk fra den sædvanlige talerplads og bevæg dig ud i salen. Du vil blive overrasket over, hvor stærkt denne præsentationsteknik virker på publikum. Ofte vil du kunne mærke, hvordan energien i rummet skifter. 

Helt konkret beder vi dig om at udse dig to til tre ‘talebaser’ i rummet – altså tre fysiske placeringer, hvor du kan stille dig hen, når du præsenterer. Når du mærker, at energiniveauet i lokalet falder, så er det tid til at skifte talested. 

Trick #5: Tal langsommere end du umiddelbart tør 

Hvis du er som de fleste, så har du formentlig en tendens til at snakke for hurtigt, når du holder præsentationer. Særligt hvis du let bliver nervøs, skal du holde øje med dit tempo. 

En tommelfingerregel inden for præsentationsteknik er derfor, at du skal tale lidt langsommere, end du umiddelbart synes er komfortabelt. Vi mennesker har ofte en opfattelse af, at vi taler langsommere, end vi i virkeligheden gør. Vær derfor ikke bange for at sætte dit tempo væsentligt længere ned, end du er vant til.

Hvis du giver dine ord tid til “at lande i lokalet”, så kan dit publikum nemmere følge med. Tilhørerne får også tid til at reflektere over dit budskab, og så fremstår du tilmed som mere velovervejet og selvsikker.

Bonus-tip: Brug regi-finten!

Er du typen, der glemmer at holde pauser, så brug regi-finten. Finten stammer fra film- og teatermanuskripter, hvor små regibemærkninger fortæller skuespilleren, hvornår han eller hun skal gøre noget særligt. Når du skriver dit talemanuskript eller stikordskort, så prøv at skrive regibemærkninger til dig selv. Fx “[kort pause]” eller “[lang pause, kig op]”. På den måde husker du at holde pauser.

Trick #6: Brug dit kropssprog til at understrege pointer

Et levende kropssprog er en vigtig del af din præsentation. Folk, der kommunikerer med et aktivt kropssprog og gestik, fremstår mere imødekommende, venlige og energiske.

Brug fx din gestik til at:

  • Beskrive hvad du taler om (fx lav en cirkelbevægelse, når du henvender dig til “os alle”)
  • Gestikulere til personer eller ting i rummet (fx række hånden ud mod dem, du roser)
  • Understrege pointer eller struktur i din tale (fx ved at tælle på fingerne “for det første, andet og tredje” eller lav en pincet-bevægelse, når du vil være præcis)
  • Vise dine følelser (fx en begejstret næve i vejret: “hurra!”, eller slå næven ned i håndfladen: “det er for galt”) 

Bonus-tip: Powerfirkanten

Du skal dog ikke lade dine arme og hænder flyve til højre og venstre, mens du taler. Det virker forstyrrende. I stedet skal du gøre lige som bl.a. Mette Frederiksen og bruge powerfirkanten. 

Powerfirkanten er en usynlig firkant, som dine hænder bør befinde sig indenfor. Firkanten starter ca. 20 centimeter ude fra dine skuldre og går ned til det øverste af dine hofter. Bevæger du dine hænder uden for firkanten, kan din gestik risikere at virke flyvsk. Powerfirkanten er især vigtig, når ud taler foran et kamera.  

Mette Frederiksen har en tydelig gestik, men se hvor pænt den holder sig inde for powerfirkanten. Videoen stammer fra en tale, Frederiksen holdt på Logograf – Rhetors konference for professionelle taleskrivere.

Trick #7: Stjæl fra dem du kan li’ 

‘At stjæle’ skal i denne sammenhæng selvfølglig forstås billedligt (så pak bare brækjern og elefanthue væk). I stedet kan du finde en noteblok og kuglepen frem. Du skal nemlig lade dig inspirere af andre talere, som du synes om. 

Se for eksempel en Ted Talk om et emne, du godt kan lide. Eller tænk på en person, hvis taleevner du beundrer. Undersøg, hvad der virker godt ved deres fremførsel. Måske er det deres flotte sprog med mange metaforer? Måske en effektiv brug af kunstpauser? Deres kropssprog? En særlig form for humor?

Når du har fundet ud af, hvad du gerne vil “stjæle”, så forsøg at efterligne det i din egen præsentation. Måske virker det lidt fremmed i starten, men efterhånden vil du gøre det særlige træk til dit eget.

Præsentationsteknik - involver publikum

Trick #8: Involver dine tilhørere

Som nævnt i indledningen så er kontakten til dit publikum alfa og omega, når du holder præsentationer. Det er jo for deres skyld, at du taler. 

Så hvorfor ikke inddrage dem i din præsentation? 

Du kan fx:

  • Lave en hurtig spørgeundersøgelse, hvor publikum skal række hånden op. 
  • Bede tilhørerne om at diskutere en problemstilling med sidemanden.
  • Invitere til dialog ved at stille åbne spørgsmål til dit publikum.

Hvis dit foredrag fx handler om bedre kundeservice, så spørg, hvilke erfaringer dit publikum har med utilfredse kunder. Ofte har tilhørerne synspunkter eller erfaringer, som kan bidrage til din præsentation, og som du let kan samle op på senere. 

Bonus-tip

Hvis formålet med din præsentation er at få dit publikum til at ‘gøre noget’ – fx ændre adfærd eller starte på nye arbejdsopgaver – er det især en god idé at invitere dit publikum med i præsentationen. Publikum føler nemlig større ejerskab over dit budskab, hvis de selv er kommet til orde. 

Trick #9: Slap af, træk vejret og nyd det! 

For mange kan det være en nervepirrende oplevelse at holde en præsentation foran andre. Husk derfor at trække vejret og spænde af i skuldrene, når du præsenterer. Hvis du kan slappe af, mens du præsenterer, vil det med garanti forbedre din fremlæggelse. 

Og hvis du tilmed har det lidt sjovt undervejs, så vil det smitte af på dit publikum, og din præsentation vil løfte sig. Vær derfor ikke bange for at give slip på kontrollen og være tilstede i nuet.

Hvis du ofte bliver nervøs ved præsentationer, så se vores liste med gode råd om nervøsitet eller læs om vores nervøsitetstræning.

Tal, så du bliver hørt og forstået

Du flytter kun dine tilhørere, hvis du får folk til rent faktisk at høre efter – og huske – hvad du har sagt. Derfor har vi i Rhetor udviklet en grunduddannelse i retorik specielt til dig, der vil udvikle dine kommunikationsevner, så du for alvor kan flytte mennesker og holdninger med dine ord. Vil du forbedre din præsentationsteknik? Vores kursus-duo ‘Den retoriske værktøjskasse’ og ‘Personlig gennemslagskraft’ klæder dig på til din næste præsentation. 

Læs mere om ‘Grunduddannelse i retorik’.

Virksomhedskursus i præsentationsteknik

  • Er jeres præsentationer simpelthen blevet for kedelige
  • Er der ingen, der kan huske, hvad der blev sagt til interne møder?
  • Falder kunder og samarbejdspartnere i søvn under salgstalen? 

Send jeres afdeling på et underholdende og lærerigt kursus i præsentationsteknik. På kurset får I enkle retoriske værktøjer, der mærkbart forbedrer jeres mundtlige oplæg. 

I får lov at prøve jer selv af på gulvet flere gange, og I får personlig feedback fra vores dygtige retorikere. 

Læs mere om kurset ‘Den retoriske værktøjskasse’, eller kontakt os for at høre mere.