Få tips og tricks fra retorikkens verden. Tryk her.

Gør som over 1.600 andre

Tilmeld dig Danmarks måske mest populære nyhedsbrev udelukkende om retorik!

 

Nul spam. Kun e-mails om retorik og tilbud på kurser, der gør dig til en dygtig(ere) kommunikatør. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Slide-in nyhedsbrev
6. november 2020

Rhetors råd #3 – Derfor skal du stille retoriske spørgsmål

Du er kun nået halvvejs gennem din præsentation af jeres nye ledelsesinitiativ, og du kan allerede se, hvordan dine kollegaers øjne vandrer rutinemæssigt ned til deres smartphone under bordet. Din nøje planlagte struktur er desuden efterhånden blevet ret tåget, og det, der skulle være en peptalk, er blevet til endnu en af dine enetaler. 

Genkender du dette scenarie? Så har Rhetors råd et simpelt, men effektivt fif, som holder sammen på din struktur og får dine kollegaer til at spidse ører.

Brug retoriske spørgsmål, når du vil:

  1. Aktivere dine tilhører. Retorisk spørgsmål giver din præsentation et dialogisk præg. Spørgsmål inviterer nemlig publikum til at tænke med, og de vil have en fornemmelse af selv at have fundet frem til svaret – også selvom svaret giver sig selv. 
  2. Skabe overblik og struktur. Uanset om du holde en lang præsentation eller et kort statement er det vigtigt med en tydelig struktur. Så farer dine tilhører ikke vild i dine pointer. Brug retoriske spørgsmål til at skabe mentale overskrifter for dine tilhører. 
  3. Vaccinere din præsentation imod kritik. Brug retoriske spørgsmål til at inddrage de bekymringer og indvendelser, som du ved alligevel vil komme. Svar herefter på dit eget spørgsmål ved at komme med dit stærkeste modargument. Lær mere om, hvordan du gør din argumentation kritik-skudsikker.

God kommunikation er et håndværk, som du kan øve dig på og blive bedre til. Gennem daglig træning vil du mærke, hvordan dine formidlingsevner styrkes. 

Hos Rhetor har vi mange års erfaring med at løfte ledere og virksomheders kommunikation. Skal vi også hjælpe jer, næste gang du eller din organisation har et projekt, der skal ud over rampen?

Hvad skal vores næste råd handle om? Skriv en kommentar til videoen på vores Facebook eller LinkedIn. 

Vi ses!