14. december 2020

To greb fra Hollywood der gør din onlinepræsentation lige så spændende som Breaking Bad! (Psst … de virker også til møder)

Hvad adskiller den gode mundtlige præsentation fra den fremragende? Altså det oplæg, som dine tilhørere vil huske længe efter, du er holdt op med at tale? 

Hvis du tror, det er dit faglige indhold, så skal du læse med her. For det er faktisk ikke niveauet af faglighed, der gør din præsentation inspirerende (selvom det selvfølgelig er vigtigt!).

De rigtig gode mundtlige præsentationer er dem, der formår at fastholde sit publikums opmærksomhed og holder dem interesseret hele vejen fra start til slut. 

Du har helt sikkert styr på de faglige pointer – sådan noget kan vi bare fornemme – men kan du formidle indholdet på en måde, der engagerer dit publikum? 

At kunne fastholde sit publikums opmærksomhed har altid været kongsmærket inden for mundtlig formidling. Men nu står mange kommunikatører over for en ny udfordring, der kan få selv den erfarne taler til at gyse… 

Onlinemøder! 

Møder, præsentationer, foredrag og undervisning er nemlig i stor stil rykket online. Det giver nye udfordringer, når du skal fastholde dine tilhørers opmærksomhed. 

Til onlinemøder har du nemlig ikke nogen direkte kontakt til dit publikum, og du kan derfor ikke bruge mange af de sædvanlige tricks, du kender: Fx direkte tiltale, søge øjenkontakt eller bevæge dig rundt i lokalet.

Til gengæld kan du låne nogle tricks fra et andet medie, hvor der heller ikke er direkte kontakt til publikum. Du kan nemlig kigge mod filmens verden. 

Kell Jarner Rasmussen giver dig i denne video to greb fra Hollywoods værktøjskasse, der får dit publikum til at klæbe fast til skærmen.

De 2 greb der får dit publikum til at klæbe til skærmen.

Teaseren

At tease betyder ‘at friste’. Du skal altså lokke dit publikum ved at vise dem en lille bid af den saftigste pointe i din præsentation. 

Hvis du er i tvivl om, hvad din saftigste pointe er, så er det ofte, hvad dit publikum får ud af at lytte til dig. Måske vil du give dem et værktøj, der sparer dem for en times arbejde om ugen? 

Teaseren kan også være et opsigtsvækkende udsagn, der pirrer deres nysgerrighed. Måske siger du til en IT-konference, at de om lidt skal møde Gud – og så er ‘Gud’ i denne sammenhæng måske Tim Berners-Lee, der var med til at skabe internettet – pointen er, at du vækker deres interesse tidligt i din tale. 

Cliffhangeren

Cliffhangeren kender du sikkert som den dramatiske og spændende slutning på din yndlingsserie, der får dig til at vente utålmodigt på det følgende afsnit. 

Cliffhangeren skal du bruge lige inden, du skal til at sige noget kedeligt. For lad os bare indrømme det: Alle præsentationer har et småkedeligt afsnit – også din. 

Fortæl publikum – gennem cliffhangeren – at der venter dem en lækker gulerod på den anden side af din gennemgang af dataindsamlingen eller personalereglerne eller noget tredje. 

På den måde kan du fastholde deres opmærksomhed – selvom du siger noget kedeligt.

Se videoen: Derfor skal du stille retoriske spørgsmål

Mere retorik?

Hvis du vil have flere tricks, der gør dig til en bedre formidler, så tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvor vi 1-2 gange om måneden deler ud af vores bedste råd fra retorikkens verden.