Gør som over 1.600 andre

Tilmeld dig Danmarks måske mest populære nyhedsbrev udelukkende om retorik.

 

Få tips og værktøjer, der gør dig til en (endnu) bedre kommunikatør. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Nyhedsbrev (Fuldbredde)
23. november 2020

Rhetors råd #4 – Problemer med nervøsitet? Prøv det her

Lider du af nervøsitet, når du skal tale foran andre?

Alle mennesker har oplevet at blive nervøse, før de skal præstere. Særligt når vi skal tale foran mange mennesker, har nerverne det med at melde sig. Nogle oplever nervøsiteten lige inden de skal tale, mens andre går ængstelige rundt i flere dage. 

Hvis du oplever, at din nervøsitet hæmmer dig i din karriere, så er vores kursus Bryd igennem muligvis en løsning for dig. Her arbejder vi nemlig fokuseret med håndteringen af nervøsitet. 

Men inden du tilmelder dig, så se denne video. Her får du nemlig tre små råd, som du kan tage i brug, når lampefeberen melder sig. 

3 råd om nervøsitet

1) Kom godt fra start

Hvis du har problemer med nervøsitet, så har du med garanti allerede øvet din tale både forfra og bagfra. Dette råd handler derfor ikke om, at du skal terpe din tale igennem i de sene nattetimer.

Nej.

Prøv i stedet at fokusere på de 5 første linjer i din tale/præsentation/fremlæggelse, eller hvad det nu er, du skal holde. 

Vores erfaring er, at hvis du kommer godt fra start – så forsvinder meget af nervøsiteten. 

2) Pust ud

Det er en kliché – we know – men det er en kliché af en grund! Når vi bliver nervøse, sætter det sig i vores krop. Vi har en tendens til at ville beskytte os selv ved at krympe os sammen eller trække skuldrene op om halsen – og det går ud over vores vejrtrækning!

Vi kan ikke gøre for det. Det er reptilhjernen, der beskytter os.

Men hvis du aktivt puster ud og derefter lader luften naturligt strømme tilbage i lungerne, så vil opleve at få mere ro i kroppen.

Prøv det en gang.

3) Det handler ikke om dig

Det er ikke for at være irettesættende, at vi skriver sådan. Her er ingen løftede pegefingre. Derimod skriver vi det, fordi mange mennesker ofte retter et overdrevent fokus mod sig selv, når de bliver nervøse.

Pludselig tror vi, at alle vores bevægelser bliver gennemanalyseret, som var det en Lars von Trier-film – og altså én af de Trier-film, som anmelderne ikke kan lide. 

Så inden du melder dig syg dagen inden din tale, så husk at det vigtigste er dit budskab og dit publikum. Dig som person er faktisk slet ikke så interessant – og det er egentlig en meget dejlig tanke, ik’?  

Gratis minikursus i nervøsitet & præstationsangst

Hvis du vil arbejde fokuseret med din nervøsitet, så tilmeld dig vores gratis mini-kursus: Slip dine bekymringer – og overvind din præstationsangst!