6. juni 2017

Ved du, hvad du skal sige, næste gang du tager elevatoren?

Med et glas i hånden og navneskiltet sat fast på jakken kigger du ud over menneskeflokken, der summer af snak. Alle deltagerne til netværksmødet suser rundt mellem hinanden og hilser på. Du baner dig vej hen til en gruppe mennesker, du ikke kender. Du hilser, og der får du spørgsmålet: “Og hvem er du så?”

Nu har du 30 sekunder til enten at dræbe samtalen eller sætte gang i deres interesse. Det sidste skulle gerne ske med en lille salgstale. Den såkaldte elevatortale.

Elevatortalen er en meget kort præsentation af dig selv eller din virksomhed, hvor du skal sælge dig selv. Den skal være skarp, præcis og helt ind til benet og sørge for, at det første indtryk, du giver, er stærkt. I alle situationer tæller førstehåndsindtrykket, og det er særligt vigtigt i forbindelse med en eventuelt ny arbejdsgiver, samarbejdspartner eller kunde.

Dem vil vi gerne efterlade med det bedst mulige indtryk, så aftalen kommer i hus. Med elevatortalen skal du profilere dig selv eller din virksomhed og skille dig ud fra mængden, så de vælger dig. Du skal være passioneret og overbevisende, og du skal udnytte hvert sekund til din fordel, så samtalen ikke blot bliver ved den høflige præsentation.

Når vi mingler og netværker, har vi ofte kun 30 sekunder til at fange vores samtalepartners interesse og opmærksomhed, inden de begynder at lede efter næste pindemad eller glas vin. Så det nytter ikke noget at stå og træde dig selv over tæerne og fumle med ordene. Hvis du først virker usikker, er det nemt for den anden at vende rundt på hælene og finde en anden.

Derfor skal du have din elevatortale klar. Med den skal du fange opmærksomheden og skære al udenoms sniksnak fra. På de 30 sekunder skal du levere dig og dit budskab og servere det med saft og kraft, så de vil have mere.

Men hvordan formår du lige at fange deres interesse på 30 sekunder? Her giver vi dig tre tips til den gode elevatortale:

1. Fokuser på den værdi, du kan give – På 30 sekunder skal du ikke gå i deltaljer med alt det, du kan. I stedet skal du fokusere på at sælge en værdi til ham eller hende, du taler til. Forsøg at sætte ord på den unikke ting, du kan bidrage med, og som kan øge værdien for den anden part. Alle mennesker bliver interesserede, når det handler om dem selv, så tal til dem og deres situation fremfor kun at skitsere dit CV.

2. Hold øjenkontakten Som på alle andre tidspunkter, spiller dit kropssprog en kæmpe rolle. Hvis du har travlt med at spejde rundt i lokalet, eller hvis du mumler og virker nervøs med vridende hænder, vil personen overfor dig nok begynde at lede efter mere at hælde i sit glas. Sørg for, at du viser interesse med din krop: hold øjenkontakten, stå ret og ordentligt, gestikuler og tal, så ordene er til at forstå. Har du brug for flere tips til dit kropssprog, kan du læse vores blogpost her.

3. Skab en dialog – Elevatortalen skulle gerne udvikle sig til mere end blot en monolog fra dig. Derfor er det vigtig, at du lægger op til en samtale og ikke blot ævler løs. Afslut fx med et spørgsmål, som retter sig mod det, du lige har fortalt om, eller spørg ind til, hvilke udfordringer personen har i sit arbejde.

Så næste gang du står med et glas i hånden og dit navn på tøjet, har du elevatortalen klar. Du skal charmere, overbevise og skille dig ud fra alle de andre, der ligesom dig kæmper om interessen.

Vil du kunne skrive taler, der er sød musik for ørerne? Tilmeld dig vores taleskrivningskursus her.