Brinkmann-metoden – da Rasmus Modsat blev klassens sejeste dreng
Argumenterne er de samme, samtalen kører i ring, og du leder efter nye, interessante argumenter, der kan slå kraften ud af modpartens. Men hvordan finder du lige dét argument, der kan ruske op og give nyt perspektiv? Hvordan får du opmærksomhed? Vi siger: Tag din nej-hat på. Vi præsenterer dig her for Brinkmann-metoden.
Du kender måske Svend Brinkmann. Han er professor i psykologi, forfatter og samfundsdebattør. Han kæmper mod samfundets overdrevne fokus på selvudvikling og selvrealisering. Brinkmanns popularitet er steget eksplosivt inden for det seneste år. Ja, der er nærmest ikke gået en uge uden, at Brinkmann har indtaget dit tv, din radio og din morgenavis. Men hvad er det, der gør ham så populær? Er det, fordi hans synspunkter er originale og aldrig set før? Nej, flere psykologer og sociologer har længe peget på, at vi faktisk kan blive syge og stressede af konstant at skulle tænke på os selv og vores egen selvudvikling.
Men hvorfor er det så, at Brinkmann pludselig er blevet så populær? En del af svaret finder vi i retorikken. Foruden at være en af landets mest vidende fagfolk på området er hans retoriske spidskompetence at sætte sagen på spidsen – ja, faktisk vender han sagen på hovedet. Han benytter sig af det redskab, vi i Rhetor kalder kontrasten.
Når selvhjælpslitteraturen beder dig om at visualisere fremtiden, beder Brinkmann dig om at dvæle ved fortiden. Når dine venner siger, at du skal få dig en coach, siger Brinkmann: Fyr din coach. Når chefen siger, at vi må tage ja-hatten på, så folder Brinkmann en nej-hat i avispapir.
Brinkmann vender tidens tendenser og gør det til udgangspunktet for sin tænkning og argumentation. Det er den åbenlyse provokation; at han tør sætte spørgsmålstegn ved almene og indgroede antagelser om, at udvikling og fleksibilitet – per definition – er godt.
Men hvad med alle nuancerne? Nuancerne må vi aldrig glemme, men det er ikke dem, vi husker. For at trænge gennem med budskabet må vi skrue op for kontrasten og være skarpe på vores budskaber for at få opmærksomheden. Så kan vi altid uddybe bagefter.
Hvordan bruger du Brinkmann-metoden
På samme måde kan du skubbe og udfordre din egen tankegang, argumentation og ideudvikling ved at bruge kontrasten. Lad os tage udsagnet “lederen skal involvere sine medarbejdere”, som er en generel opfattelse i mange virksomheder. Hvis vi smider avishatten på og bruger kontrasten, kan vi i stedet sige, at “lederen skal tage ansvar og styre sine medarbejdere”. Han er vel leder af en grund og skal ikke tørre ansvaret af på sine medarbejdere.
Hele din argumentation behøver ikke at blive bygget op af Brinkmann-metoden, men i din ideproces kan kontrasten hjælpe dig med at åbne sagen, sætte tingene lidt på spidsen og finde nye argumenter.
Kontrasten er en del af vores retoriske værktøjskasse. Tilmeld dig vores åbne kurser, og lær mere om den og de øvrige retoriske kneb. Du finder kurserne i vores kalender her.