Fredagsfiguren – scesis onomation
Til den (foreløbigt) sidste fredagsfigur kan det være godt at have en synonymordbog liggende tæt ved hånden.
Det er nemlig scesis onomaton, vi skal have fat i!
Det er stilfiguren, hvor man gentager essensen af det samme flere gange i træk — ofte i form af synonymer. Hvis du gerne vil understrege en pointe, gøre den helt klar og få den til at klæbe fast, så er scesis onomaton der for dig!
Den menneskelige koncentration er flygtig. Under powerpoint-præsentationen kredser lytternes opmærksomhed hellere om, hvad der skal spises til aftensmad, end om dit budskab. Men fortvivl ej, kære taler, skønne orator, scesis onomaton er din chance for at få alle til at fange dit budskab!
Du kan bruge den, når du skal vise, at du er ligeså passioneret som Denzel Washington i sin skildring af Malcom X: “Oh, I say and I say it again, ya been had! Ya been took! Ya been hoodwinked! Bamboozled! Led astray! Run amok! This is what he does.”
(Lad os alle lige værdsætte at ‘bamboozled’ rent faktisk er et ægte, legitimt, virkeligt ord.)
Men hvis du ikke vil give udtryk for helt så meget passion, er der også andre måder at bruge stilfiguren på.
Mennesker kan rigtig godt lide tallet tre. Har du nogensinde forsøgt at skrive noget, men nægtet kun at have to argumenter? Fordi det føltes bare ikke rigtigt?
Af (endnu) uforklarlige grunde ser det ud til, at mennesker absorberer information mere effektivt, når information bliver præsenteret i tre dele.
Så gør ligesom Bobby Jinda i hans tiltrædelsestale som guvernør: ”America is all about opportunity. And that’s why most of your parents came here generations ago — in search of an opportunity, a chance, a fair shake.”
Og det lyder bare lidt bedre, hvis du siger, at en strategi er: “mere effektfuld, mere indflydelsesrig og har mere gennemslagskraft”, end hvis du siger: “Den er rigtig effektiv.”
Find derfor synonymordbogen frem og kast dig ud i lidt scesis onomaton!